I
LK06 er det både i kompetansemålene og i de grunnleggende ferdighetene fokus på
at en skal ha digital kompetanse i skolen. (udir.no)
Ved å jobbe med blogg i skolen fremmer en elevenes bruk av digital
kompetanse i skolen. ”Digital kompetanse
innebærer å kunne bruke digitale verktøy og ha en tilstrekkelig forståelse av
teknologien til å kunne fungere i og påvirke samfunnet “ (Bjarnø,
Giæver, Johannesen og Øgrim 2008:16)
I
en blogg kan elevene dokumentere arbeidene sine til lærer og medelever, men de
kan også vise arbeidet sitt til et bredere publikum. Elevene kan i bloggen
dokumentere arbeidet sitt, loggføre arbeidet og de lærer seg å reflektere rundt
eget arbeid. Kanskje kan det å arbeide med blogg i kunst og håndverk også øke
motivasjonen til noen av elevene.
Elevene
vil og utvikle ferdigheten å skrive
da det er viktig å arbeide med tekst i en blogg for å få fram refleksjoner og
vurdering av eget arbeid. (udir.no-grunnleggende ferdighet)
Ved
å jobbe med blogg i kunst og håndverk kan elevene lære mer om digital
kompetanse, og det åpner opp for tverrfaglig samarbeid. (Lepperød,
J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. 2013)
Elevene skal i kunst og håndverk fotografere og manipulere bilder digital og reflektere over bruk av
motiv og utsnitt (udir.no). Dette er en naturlig del om en arbeider med
blogg i kunst og håndverk da elevene vil skrive refleksjoner rundt arbeidet
sitt, og mens de fotograferer, fokusere på motiv og utsnitt for å ha det best
mulig presentert i bloggen når andre skal lese innlegget.
I bloggen kan elevene publisere både bilde og tekst av arbeidet.
På denne måten arbeider de med å sette
sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i
ulike sammenhenger. Når elevene skal publisere et innlegg vil de utforske
ulike fonter og ulike måter å plassere bildet i forhold til teksten. Elevene
kan her se på ulike blogger for å få tips om hva som fungerer og hva som er en
god sammensetning av bilde og tekst.
Det er viktig at før
en starter med blogg at læreren går gjennom opphavsrett, personvern og
kildekritikk slik at elevene vet hva som er en god og dårlig kilde, hvilke
regler en må ta hensyn til før en legger ut lånte eller egne bilder. «Opplæringen
i skolen kan bidra til å styrke elevenes formidlingsferdigheter og gi elevene
innsyn i det lovverket som er knyttet til opphavsrett, personvern og kildekritikk
(Lepperød,
J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. 2013. s.155).
Kilder:
· “DidIKTikk” Bjarnø, Giæver, Johannesen og Øgrim, Fagbokforlaget, 2008
· http://www.udir.no/kl06/KHV101/Hele/Grunnleggende_ferdigheter/
·
Lepperød, J., Kallestad, T.,& Gilje,
Ø. (2013) Kunst, håndverk, teknologi og design.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar