tirsdag 26. november 2013

Blogg som læringsressurs i kunst og håndverk



I LK06 er det både i kompetansemålene og i de grunnleggende ferdighetene fokus på at en skal ha digital kompetanse i skolen. (udir.no)

Ved å jobbe med blogg i skolen fremmer en elevenes bruk av digital kompetanse i skolen. ”Digital kompetanse innebærer å kunne bruke digitale verktøy og ha en tilstrekkelig forståelse av teknologien til å kunne fungere i og påvirke samfunnet “ (Bjarnø, Giæver, Johannesen og Øgrim 2008:16)

I en blogg kan elevene dokumentere arbeidene sine til lærer og medelever, men de kan også vise arbeidet sitt til et bredere publikum. Elevene kan i bloggen dokumentere arbeidet sitt, loggføre arbeidet og de lærer seg å reflektere rundt eget arbeid. Kanskje kan det å arbeide med blogg i kunst og håndverk også øke motivasjonen til noen av elevene.
Elevene vil og utvikle ferdigheten å skrive da det er viktig å arbeide med tekst i en blogg for å få fram refleksjoner og vurdering av eget arbeid. (udir.no-grunnleggende ferdighet)

Ved å jobbe med blogg i kunst og håndverk kan elevene lære mer om digital kompetanse, og det åpner opp for tverrfaglig samarbeid. (Lepperød, J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. 2013)

Elevene skal i kunst og håndverk fotografere og manipulere bilder digital og reflektere over bruk av motiv og utsnitt (udir.no). Dette er en naturlig del om en arbeider med blogg i kunst og håndverk da elevene vil skrive refleksjoner rundt arbeidet sitt, og mens de fotograferer, fokusere på motiv og utsnitt for å ha det best mulig presentert i bloggen når andre skal lese innlegget.
I bloggen kan elevene publisere både bilde og tekst av arbeidet. På denne måten arbeider de med å sette sammen og vurdere hvordan skrift og bilde kommuniserer og påvirker hverandre i ulike sammenhenger. Når elevene skal publisere et innlegg vil de utforske ulike fonter og ulike måter å plassere bildet i forhold til teksten. Elevene kan her se på ulike blogger for å få tips om hva som fungerer og hva som er en god sammensetning av bilde og tekst.

Det er viktig at før en starter med blogg at læreren går gjennom opphavsrett, personvern og kildekritikk slik at elevene vet hva som er en god og dårlig kilde, hvilke regler en må ta hensyn til før en legger ut lånte eller egne bilder. «Opplæringen i skolen kan bidra til å styrke elevenes formidlingsferdigheter og gi elevene innsyn i det lovverket som er knyttet til opphavsrett, personvern og kildekritikk (Lepperød, J., Kallestad, T. & Gilje, Ø. 2013. s.155).


Kilder:
·      “DidIKTikk” Bjarnø, Giæver, Johannesen og Øgrim, Fagbokforlaget, 2008
·      http://www.udir.no/kl06/KHV101/Hele/Grunnleggende_ferdigheter/
·      Lepperød, J., Kallestad, T.,& Gilje, Ø. (2013) Kunst, håndverk, teknologi og design.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar